En ny generasjon Autavia er i startgropa


Klokkeriet - En ny generasjon Autavia er i startgropa

Min aller første skikkelig vintage klokke var en Heuer Autavia 7763 MH fra 1969. Jeg hadde lenge vært på jakt etter en vintage Heuer kronograf, og på Finn fant jeg drømmeklokka.

1969 Autavia 7763 MH kjøpt på Finn. Foto: Jarl Rehn-Erichsen

Dette er mange år siden nå, og jeg betalte 6.000 kroner. Husker jeg syns det var dyrt.

Siden har det blitt mange forskjellige Autavia, både manuelle og automatiske. Derfor var jeg spent på ryktene som gikk om at det skulle komme en tre-hånds Autavia på årets Basel messe. I vintage Heuer samle miljøet var skepsisen stor. At Tag Heuer skulle komme med en tre hånds Autavia ble ikke spesielt godt mottatt. Autavia har alltid vært en kronograf, og slik ville entusiastene fortsatt ha det.

Selv var jeg ikke helt sikker på hva jeg skulle mene, like greit å vente med sterke noen meninger til man har sett klokka, tenkte jeg.

Detalj av skiven på den nye Tag Heuer Autavia Isograph. Foto: Tag Heuer

Basel kom, og vi slapp å vente lenger. Tag Heuer Autavia Isograph var et faktum. Det var uvant å se Autavia-navnet på en tre-hånds klokke, men jeg likte egentlig det jeg så ganske godt.

Det første som slo meg var fargene og tonen på skivene. Veldig fine.

Autavia Isograph kommer i syv varianter. Foto: Tag Heuer

«Med de nye modellene står Autavia stødig på egne ben som kolleksjon. Egenskaper som allsidighet, robusthet og pålitelighet står i sentrum, akkurat som de gjorde for 60-tallets modeller. TAG Heuers nye spiral i karbonkompositt er brukt i verket, hvilket kvalifiserer det til en Isograph.»

Autavias historie

Autavia har røtter tilbake til 1930-tallets dashboard timere. Foto: Tag Heuer

Autavias historie går helt tilbake til 1930-tallet. Mellom 1933 og 1957 var Autavia et dashbord-instrument som ble benyttet i både fly og biler, og navnet er en kombinasjon av automobile og aviation. Autavia-navnet videreført til en armbånds-kronograf som ble lansert i 1962.

Denne var rettet mot racing, og hadde fokus på et tøft design med god lesbarhet under krevende forhold.

Autavia ble en umiddelbar suksess både blant profesjonelle sjåfører og soldater, og ble produsert helt frem til 1985 i en rekke varianter. Først manuelle versjoner med Valjoux verk, og i 1969 kom Heuer sitt eget automatiske kronografverk Cal11 utviklet av Buren i samarbeid med Breitling.

Ny kolleksjon

«Den nye kolleksjonen består av syv stilige, cockpit-inspirerte modeller som bringer tankene til kolleksjonens tidlige historie. De er alle trehånds-modeller i en 42mm avrundet kasse som er sterkt inspirert av førstegenerasjons-modellene fra 60-tallet. Bezelen er utstyrt med en 60-minutters skala, og er dreibar i begge retninger.

Foto: Tag Heuer

Kronen er ekstra stor, og henter inspirasjon fra pilotklokkene som trengte dette grunnet bruk av hansker under flygningen. Også dagens modeller er preget av god lesbarhet med selvlysende markører og visere. Skivene er røkfarget, og kommer i fargene sort, grå og blå. Lenken kan enkelt byttes med en sporty rem uten bruk av verktøy. Lenkemodellene kommer sågar med en ekstra NATO-rem i esken». Slik beskriver Tag Heuer den nye serien og det er ikke vanskelig å se pilotdelen av inspirasjoen for den nye klokka. Aviation delen av navnet er godt ivaretatt.

Navnet Isograph kommer fra den helt nye in-house balansefjæren i karbonkompositt. Denne har de plassert i Tag Heuer caliber 5 som er et  ETA 2824-2/Sellita SW-200 verk.

Isograph, den nye balansefjæren i karbonkomposit. Foto: Tag Heuer

Delt mottakelse

Autavia Isograph har fått både ris og ros. Risen kommer fra de drevne samlerne av vintage Heuer kronografer. De liker dårlig at Tag Heuer har laget en tre-hånds Autavia.

På den andre siden finner man klokkeentusiaster som ikke er fastlåst i vintage Heuer. Der blant disse er mottakelsen mye bedre.  Selv er jeg et sted mitt mellom. Jeg har drevet med vintage Heuer i snart 20 år, så jeg syns det er noe uvant med en Autavia som ikke er en kronograf. Samtidig har jeg ingen problemer med å se at Autavia Isograph har mange gode egenskaper som gjør at den har sin plass som en moderne Autavia. Med sine 42mm og en pris fra rundt 30.000 kroner, bør den kunne passe for mange.

Jeg har landet på at jeg liker den. Det nytter ikke å henge med hodet og si «alt var bedre før». Autavia Isograph er nok bare starten på en ny topp moderne Autavia modell-rekke. Jeg tipper neste klokke ut blir en Autavia Isograph kronograf. Jeg gleder meg.