Klassikeren: Glycine Airman – Vietnampilotenes førstevalg


Klokkeriet - Klassikeren: Glycine Airman – Vietnampilotenes førstevalg

 Glycine Airman

Det er 24 timer i et døgn, som ignoreres av de fleste tallskivene i dagens klokker. Det er veldig praktisk å ha et ur på armen som viser et helt døgn.

Tidlig Glycine Airman som tilhører forfatteren. Foto: Kristian Nomedal

En klokke som har blitt produsert i nesten 70 år med så å si uendret utseende og med samme funksjon er noe helt spesielt. Klokken ble utviklet for piloter i både kommersiell luftfart og i luftforsvaret.

De originale Airman klokkene er et uvanlig syn i Norge, og det er den originale versjonen vi skal ta for oss i denne artikkelen.

Kort bakgrunnshistorie:

Glycine Watch Company ble grunnlagt i 1914 under den store krigen.

I 1920-årene ble Glycine kjent for sine små urverk i dyre dameur. På tidlig 30-tallet viste selskapet at de var innovative og nyskapende  med sine velfungerende selv-opptrekkende ur, som var dems egen oppfinnelse og patent.

Glycine var også en av de få klokkeprodusentene som deltok under Basel Fair i 1938.

Det var ikke før i 1953 at det lille selskapet i Sveits satte navnet skikkelig på kartet som ble selskapets mest ikoniske modell, skreddersydd for luftfart og har i senere tid fått kult-status, nemmelig – Airman!

Fødselsåret 1953: Glycine sin salgsagent kom i tale med pilot under en flyreise.

Vintage Airman katalog.

De kom innpå temaet om hva som hadde vært den perfekte og ultimate klokken for piloter.

Hovedønsket var en 24-timers urskive, komplett med en timeviser og minuttviser som kun roterer rundt hele urskiven en gang pr. 24. time. En roterende 24-timers bezel var også en del av kriteriet for å kunne endre tidssonene mens en fløy gjennom forskjellige tidssoner.

Foto: Kristian Nomedal

Klokken måtte også kunne synkroniseres, og da var ønske en funksjon som kunne stoppe klokken for å synkronisere og sette tidspunkt nøyaktig, nemlig den velkjente hacking-funksjonen. Dette var en viktig funksjon for både piloter og militært personell.

I 1953, samme fødselsår som en annen ikonisk klokke blir født: Rolex Submariner – Ble Airman introdusert av daværende eier av Glycine, Charles Hertig Sr. Det ble flaggskipet til Glycine Watch Company, som gjorde selskapet verdenskjent.

Kun et lite opphold på 1990-tallet, har Airman modellen blitt produsert siden i en eller annen form. Da uten den spesielle funksjonen.

Glycine Airman ’Special’: Special versjonen ble laget for det amerikanske markedet. Denne ble et vanlig syn på mange soldatarmer i både Korea-og Vietnamkrigen.

Glycine Airman Special. Foto: Kristian Nomedal

De første modellene kom med radium-lume, fra midten av 60-tallet gikk de over til Tritium.

Fra 1965 ble screw-back lokket forbedret til et push-down lokk. I tillegg fikk klokken en bedre og større krone, som heter cross hatched crown. Det gjorde klokken mer vanntett enn tidligere. Det er en krone som er mest vanlig å se på sub-divere fra samme tid.

Denne oppgraderingen gjorde klokken enda mer interessant for piloter og militære tjenestemenn.

Airman var populær blant piloter under Vietnamkrigen.

Klokken var spesielt populær blant soldater og jager- og helikopterpiloter (U.S. Air Force) under Vietnamkrigen. Mange av USAF sitt personell og de i bakketroppene byttet ut sitt standard militærur av typen Hamilton eller Benrus med en Airman.

I 1965 kostet Airman 100 USD dollars, ca. 800 norske kroner, og ble solgt med Fixo-Flex lenke eller en elegant skinnreim.

Den økende etterspørselen og et større marked gjorde at Glycine åpnet et salgs og service center i USA kun for Airman. Det innebar bla. service av klokkene og bytting av urverk.

Airman var pålitelig og robust under krigføring, likevel så var behovet stort for reparasjon og service. Den største feilen som skjedde med Airman under reparasjon var at hacking-funksjonen forsvant. Urmakere som ikke kjente til modellen eller hvordan den fungerte forstod ikke hva hacking-nålen var eller hva den gjorde. De aller fleste gikk i søppelbøtta eller ble ødelagt og mange Airman-modeller fra denne tiden mistet sin unike funksjon. I dag er det vanskelig å få tak i en original Airman der funksjonen fremdeles fungerer.

Vintage Glycine Airman Special. Foto: Kristian Nomedal

Teknisk om klokken:

Når man har en Airman på armen så har man faktisk et helt døgn disponibelt.

24-timer på en urskive fremfor 12 timer er en vanesak, likevel blir man fort vant til å lese tiden på denne måten.

De karakteriske lange lugsene, og den roterende bezelen med de to kronene gjør klokken til noe helt eget. Det er klare likheter mellom Airman og Longines sin modell, Weems, pilotklokken fra 1930-40 tallet. Det kan godt tenkes at det var her de hentet inspirasjon.

Glycine Airman ble levert ny i en boks av tre. Det var to valgmuligheter å velge mellom en sort lizard-skinnreim eller den velkjente Fixo-Flex lenken i stål der endestykkene omsluttet inntil kassen. Original-lenkene med de riktige endestykkene er veldig sjeldne.

I skyggen av måneklokka – Airman i rommet.

Charles ”Pete” Conrad, Jr. (1930-1999) var en astronaut og U.S. Navy pilot. Han ble det tredje menneske som satte sin fot ned på månens overflate under den andre måneferden i 1969. ”Whoopee!” hans første ord mens han steg ned fra romfartøyet.

Det er uten tvil en Airman på Conrad Jr. sin arm.

Glycine Airman var del av den ambisiøse ferden under romkappløpet i kritiske oppdrag på håndleddet til en skikkelig helt.

Det mange ikke vet er at Pete Conrad Jr. hadde sin egen private, Airman på armen i rommet og tilbake til jorda under Gemini 5 ferden (august 1965) og Gemini 11 (september 1966). Gemini 5 (21. August – 29. August 1965).

Astronauter: Gordon Cooper og Pete Conrad Jr.

Gemini 5 var en 7 dagers, 22 timer og 55 minutter lang ferd. Denne romferden slo den daværende rekorden av Sovjet Unionens – Vostok 5 i 1963.

De åtte dagene i rommet var en test for den tiden det ville ta for å reise til månen og tilbake til jorda.

”Åtte dager i en søppelkontainer” var det Conrad Jr. sa om oppdraget.

Inne i kapselen med Airman på armen.

Den 29. august landet de med et stort plask i Atlanterhavet. De ble plukket opp av helikopter og fraktet til hangarskipet, USS Lake Champlain.

Det er mange høyoppløselige bilder fra NASA som viser tydelig astronauter med den ikoniske Omega Speedmasteren, som var del av NASAs offisielle utstyr for bemannede romferder.

Man kan ikke ta feil av en Speedmaster for en Airman. Likevel, skal man ikke se bort i fra at man ser en Bulova Astronaut som også hadde tilsvarende likhetstrekk som en Airman. Uansett, så gikk ikke Bulova sin Astronaut modell gjennom NASA sine tester.

Den amerikanske klokkemodellen var populær blant NASA sine astronauter.

Bulova Astronaut har en 24-timers bezel, korte lugs, har skive med 12 timer og ingen synlig krone på kassen.

De karakteristiske trekkene ved en Airman er de lange lugsene, 24-timers indeks på både tallskiven og den ytre bezelen. To kroner ved klokken 3 og klokken 4.

Dette er klare trekk som man ser ut i fra bildene til NASA. Man kan ikke ta feil av at dette er en Airman på Conrad Jr. sin arm!

Service hos Urtjenesten

Foto: Simen Solvold / Urtjenesten

Min Airman hadde behov for en service. Bezel satt fast, og verket trengte en sjekk. Klokken ble sendt til Simen Solvold og Urtjenesten.

Her er hans rapport:

Bezelen var rustet fast i kassen og umulig å bevege, glasset måtte presses ut slik at man kunne komme inn under bezelen med stålredskaper for å kunne skrape vekk rust.
På grunn av lakk i tallene på bezelen kan man ikke legge hele kasse i ultralyd for å bli kvitt rust.
Kasseåpner av gummi ble brukt på bezelen for å få bevegelse i den, etter hvert var det endelig mulig å få den av kassen, og kan kunne få skrapt og børstet vekk resten av rusten.

Foto: Simen Solvold / Urtjenesten

Kronen som skrur fast bezellåsen hadde også trøbbel, med litt hjelp kom den ut av kassen, den bar også preg av heftig rustskader.
Stålgjengene på kronen kom seg etter en runde i ultralyden, messinggjengene inni kassen var helt ødelagt. Disse er presset inn i kassen og kan rives ut med rival.
En ny kronehals i messing ble tilpasset, presset inn i kassen og senere gjenget opp.

Foto: Simen Solvold / Urtjenesten

Felsa urverket hadde heldigvis ingen tegn til fuktskade, noe som er ganske utrolig med tanke på kassens tilstand. Urverket bar ikke preg av særlig slitasje og hadde ikke behov for reparasjon utover rens og smøring.

Spesifikasjoner – Vintage Airman:

Kasse: 36,5mm

Baklokk: Snapback (fra 1965-), (tidligere modeller hadde screwback)

Krone: ”Cross hatched crown” (fra 1965-)

Lug-avstand: 20mm

Urverk: Schild (De eldre modellene hadde Felsa-verk)

Glass: Plexiglass

Lume: Tritium, (radium på tidligere modeller)

Bezel: Roterende bezel – som roterer i begge retninger.

Hacking funksjon: Det som gjør  en Airman til en Airman er den spesielle hacking-funksjonen.

Det er et lite hull mellom 2 og 4 (24) på toppen av urskiven. Når man drar ut kronen så aktiviserer den funksjonen. En liten, tynn tråd kommer stopper sekundviseren når viseren treffer 24 (altså i klokken 12 posisjonen).

Intensjonen for denne funksjonen var å kunne synkronisere en fly-skvadron  i luften slik at man kunne tidsette ett oppdrag med flere fly samtidig.