Seiko 7A28-7000 – En ekte kult-klassiker på armen


Klokkeriet - Seiko 7A28-7000 – En ekte kult-klassiker på armen

Klokker man har på seg når man skyter med flammekaster på avsidesliggende planeter.

Seiko 7A28-7000, Aliens 1986 “Ripley” er en ikoniske filmklokke.

Seiko 7A28-7000. Foto: Ørjan Johannesen

Det finnes svært mange ikoniske filmklokker. Hvem har vel ikke sett Arnold Schwarzenegger i Predator med en Seiko H558-5000 på armen, eller Christian Bale i American Psycho liggende mellom to prostituerte med en Rolex 16013 Datejust. For ikke å nevne Martin Sheen i Apocalypse Now med den svært ettertraktede Seiko 6105. Dette er alle klokker som har blitt attraktive fordi de er gjengitt i ikoniske filmer eller gestaltet av skuespillere i det som nå blir ansett som kultklassikere. Vi som fans vil gjerne ta del i filmens historie ved å eie en klokke som en av disse karakterene har båret, da det gir oss en slags tilknytning til filmen og dens særegne univers.

Seiko 7A28-7000. Foto: Ørjan Johannesen

Slik er det også når man er fan av kanskje den viktigste serien av science-fiction filmer som noen gang er laget; Alien. Aliens fra 1986 er etterfølgeren til Alien fra 1979 og det er her vi 57 år senere igjen møter hovedkarakteren Ellen Ripley spilt av Sigourney Weaver som bærer den nå smått legendariske Seiko 7A28-7000 på armen. Vi ser den flere steder i viktige scener i filmen. For mange en oversett detalj, men for oss klokkerister, prikken over den veritable i-en.

Aliens fra 1986.

En italiensk bildesigner – Et tydelig formspråk

Giorgetto Giugiaro er kanskje mest kjent som en ekstremt vellykket bildesigner, han tegnet biler for BMW, Mazda, Lotus og Ferrari for å nevne noen. I 1974 ble han spurt av Volkswagen om han ville designe etterfølgeren til Beetle. Dette resulterte i VW Golf Mk1, eller Rabbit som den het i USA. Bilen hadde et helt nytt definert formspråk med skarpe kanter og rette linjer. Denne designperioden med stramme linjer har senere blitt kalt hans origamiperiode. Origami er kunsten å brette papir til intrikate former. VW Golf ble som vi vet en uttalt suksess og skulle påvirke bildesign i meget stor grad til langt utpå 90-tallet da bilene etterhvert fikk mer myke, avrundede former.

 

Giorgetto Giugiaro mest kjent som bildesigner.

Seiko 7A28-7000 – Form følger funksjon

I samme periode engasjerte Seiko Giugiaro til å designe en serie med motorsportrelaterte klokker. Han måtte selvfølgelig ha mulighet til å time rundetider og derfor ble et urverk med kronograffunksjoner valgt. Giuigaro syntes størrelsen og den tradisjonelle plasseringen av knappene til kronografen var uhensiktsmessig for en som kjører bil, så derfor la han knappene i en egen kasse på høyresiden.

Giorgetto Giugiaro flyttet kronograf-knappene. Foto: Ørjan Johannesen

Start/stoppknappen til kronografen ble plassert på toppen, og resettknappen på bunnen. Knappene ble gjort store og enkle og trykke på. Da var det lett å starte timeren selv når man hadde kjørehansker på. Kronen og split time/manuell resett ligger henholdsvis kl. 8 og 10 og kommer således ikke i konflikt med knappene. En ideell kombinasjon.

Skiven ble lagdelt med kronografunksjonene nedfelt . Foto: Ørjan Johannesen

Skiven ble lagdelt med kronografunksjonene nedfelt kl. 3-6-9 i et grått felt med hvit skrift, og minutt og timevisere i kontrastfarge oransje. Kronografsekundviser var i gult sammen med indekser i gult, og ytterst en sort tachymeter bezelring med hvit skrift. Alt i alt en skive svært inspirert av det man ville sett i et dashbord i en sportsbil på 80-tallet. I tillegg var kassen i en matt utførelse og med en spesiell lenke. Hvert ledd ser nesten ut til å bare henge sammen med magnetisme, men sammenføyningen er skjult på baksiden slik at man får et veldig stramt og rent uttrykk. En kuriositet var at modellene ment for det japanske markedet (JDM), og eksportversjonen har noen forskjeller som er verdt å nevne. Ut fra mine obeservasjoner er dette de to variantene jeg har sett.

– På skiven på JDM versjonen står det Seiko Chronograph Quartz.

– Spennen er merket med Speedmaster og en hjelm fordi klokkene ble solgt i Seikos Speedmaster serie.

De to spenne-variantene.

– På eksportversjonen står det Seiko Quartz Chronograph Sports 100.

– Spennen er en mer tradisjonell Seiko SQ spenne uten Speedmaster og hjelm.

Eksempel på Speedmasterspenne på JDM versjonen, og en relativt kort og bred Seiko SQ spenne på eksportversjonen.

Seiko 7A28A – Analog og digital kombinert

Seikos 7A28A urverk kom på markedet i 1982, på samme tid som klokker med LCD-skjerm var svært populært, men det var ikke det Seiko satset på i denne omgang. De ville lage verdens første analoge quartz-kronografurverk. Umiddelbart kan jo det høres litt selvmotsigende ut, folk ville jo ha digitale klokker, og analoge, mekaniske urverk ble sett på som utdatert teknologi. Seikos briljante grep her var å kombinere quartzens nøyaktighet med kvaliteten til mekaniske klokker, for urverket på 15 juveler har faktisk ingen plastikkdeler. Det kan altså bli regulert og servet på lik linje med vanlige mekaniske klokker. Quartzkrystallen jobber sammen med kretskort og steppmotorer for å styre alle funksjoner. Det er separate coils og motorer for hver kronograffunksjon og senter time/minuttvisning. Seiko reklamerte med en nøyaktighet på +/- 10 sek per måned.

 

De gamle quartzverkene kan ikke sammenliknes med dagens plastverk. Foto: Ørjan Johannesen

Hvert tiår har sin estetikk

Vi står ofte igjen med et slags bilde av hvordan et tiår så ut, hva slags stiler og moter som gjorde seg gjeldende. 60-tallet med Space Age Design, Flowerpower – 70-tallets oransje, brune toner og vegg til veggtepper. 80-tallet med MTV, kraftige geometriske former og farger. Det var jo nettopp her Alienuniverset baserte mye av sin estetikk, bare i en mørkere, hardere og kaldere versjon.

Ripley med klokken i Aliens.

Seikos klokke med dets futuristiske, maskuline design passet inn i Alienuniverset på en avsidesliggende planet der man driver med gruvevirksomhet og kolonisering. Alle bygninger, redskaper og alt man tar med seg ut i verdensrommet vil ha et utilitaristisk design, likeså det man velger å ha på armen. Klokken innehar nærmest en slags verktøyestetikk med den matte harde overflaten sammen med alle våpnene og annet utstyr. Regissør av filmen James Cameron som er kjent for å være svært nøyaktig og pedantisk på alle detaljer så nok at denne klokken skled rett inn og kunne sitte på armen til Ellen Ripley.