Verdenspremiere: Von Doren URÆD


Klokkeriet - Verdenspremiere: Von Doren URÆD

Det hele startet da Von Dorens grunnlegger, som selv har bodd syv år ombord i båt, leste en
bok om en av sine barndomshelter Ole Brude.

Den nye Von Doren URÆD. Bilder av baklokket er ennå ikke klare.

– Vi har alltid kunnet tolke tiden ved hjelp av solen, selv midt på havet. Men dersom man ikke fører en skipslogg vil man fort miste oversikten over hvilken dag det er, forteller Øyvind Von Doren.

Dette ble inspirasjonen til Von Dorens nye modell – URÆD – en sporty, automatic-klokke med dag- og datovisning designet i Von Doren-stil med rene linjer og subtile detaljer. Uræd vil også være en av få klokker som tilbys med norske ukedager. Klokken henter inspirasjon fra Ole Brudes tid; med avrundet kasse slik datidens lomme- og armbåndsur var. Man vil også finne elementer fra Ålesunds karakteristiske Art Deco-stil. Et omriss av Uræd er også gravert på safirglasset i baklokket, hvor man også har innsyn til et vakkert finisjert urverk.

Von Doren er kjent for stilrene klokker. Det mange vil kalle en dressklokke. Den siste modellen «Runde» følger også den stilen. Hvorfor kommer det en sporty modell nå?
Vi har lenge ønsket å lage en sportsklokke, men det har tatt veldig lang tid å utvikle og designe URÆD. Absolutt alle detaljer helt ned til finisheringen av urverket er designet av oss og vi har laget en lang rekke modeller og utkast og 3D prints før vi til slutt ble fornøyde etter godt over ett og et halvt år. Det er ikke nødvendigvis et likhetstegn mellom en stilren klokke og en dressklokke.

Håper du å tiltrekke deg en ny type kunder med «Uræd»?
Tja, tilbakemeldingene fra de som har sett URÆD har vært positive. Og flere av de som allerede eier en Von Doren fra før har har signalisert at de kommer til å kjøpe URÆD. Selvsagt er det hyggelig om vi også når ut til nye kundegrupper, men vi i Von Doren designer og produserer klokker basert på hva som inspirerer oss, ikke etter hva enkelte kundegrupper muligens tiltrekkes av.

URÆD på havet. Foto: Aalesunds Museums fotoarkiv

Hvorfor har du valgt 12 timers bezel, og ikke 60 minutter dykkerbezel?
Vi valgte en bi-directional 12 timers bezel av to grunner: Rett og slett fordi det kanskje er mere nyttig og funksjonelt, og så enkelt kan brukes til å vise klokkeslett i en annen tidssone, – en forenklet GMT funksjon. Man får riktignok ikke AM/PM, men det er egentlig unødvendig, – en 12 timers bezel gir på et vis en annen og roligere rytme. Layout- og designmessig synes jeg personlig også at det ser penere ut, – se bare på Heuer Autavia
med 12 timers bezel.

Hvor vil du selv plassere «Uræd»? Det er ikke en dykker, og ikke en
dressklokke. Hva er tanken bak?

Vi har forsøkt å skape en klokke som trekker på «art-deco»-stilen som kjennetegner Ålesund, Von Doren og Grandmaster, og med en avrundet “lommeurform”. «Wire-lugsene» er nå svøpt inn i kassen for et mer sporty uttrykk og oversiden av klokken er skarpt skåret og børstet som en mer typisk sportsklokke/toolwatch, forteller Von Doren. Vi er i stadig utvikling og gjennom en lang designprosess mener jeg vi har bevart Von Dorens “sjel” i en sporty modell. Vi forholder oss ikke nødvendigvis til de tradisjonelle definisjonene på hvilken kategori en klokke tilhører, men designer som nevnt ut i fra hva som inspirerer oss, og som forhåpentligvis også vil inspirere våre kunder, legger ha til.

Klokken kommer i to varianter, begge variantene i tre forskjellige farger:

Prisen for Super Early Bird vil være knappe 7 000,- ( 6 990,- for norske backere inkl MVA) Planlagt veilpris når den kommer i normalt salg i slutten av mars vil være 13 900,- URÆD vil bli produsert i 1904 eksemplarer. Samme år som Ole Brude dro ut på sin ferd.

Von_Doren URÆD

Uræd – Harde fakta:

Størrelse: Ø 40 mm, 13.4mm tykk. 46.2mm lugs to lugs. Påskrudd baklokk med 6 hakk.

Urverk: Automatic Swiss Made STP 4-13 selvtrekkende urverk, 26 juveler, 28 800 vibrasjoner, 4Hz.

Komplikasjoner: Dato, Dag, Hacking Seconds, manuelt opptrekk, Daghjul, Rask datokorrigering, rask dag-korrigering.

Glass: Dobbelhvelvet safirglass med anti-reflekterende coating. Flatt safirglass med innsyn til urverket på baksiden.

Kasse: Børstet og polert rustfritt stål. Skrukrone.

Gangreserve: 44 hours

Swiss Made – Montert for hånd i Sveits.

Datohjul: Valg mellom engelske eller norske navn på dagene.

Bezel: 120klikks toveis bezel

Lenke/reim: Både silikongummi solid 5-ledds lenke med deployant clasp. Doble lughull.

Avstand mellomg lugs: 20mm.

Vanntetthet: 100m – 300 fot.

Mer info om URÆD finner du her: https://www.vondoren.no/uraed

Historien om Ole Brude og URÆD

Denne historiske teksten er fra en pressemelding fra Von Doren.

Første august 1904 dro 24 år gamle Ole Brude ut fra Ålesund med retning mot New York, USA. Men dette var ingen vanlig seilas. Målet for reisen var å presentere Ole Brudes egendesignede livbåt på verdensutstillingen i St. Louis, og det var denne farkosten reisen skulle foretas med. Prototypen av Brudes livbåt fikk navnet “URÆD”.

Brude med modell av sin modell URÆD. Foto: Aalesunds Museums fotoarkiv

I denne spesielle livbåten, formet som et flytende egg seilte Brude sammen med tre andre over Atlanterhavet. Underveis opplevde de flere stormer og orkan. De kom frem til Newfoundland 15. november, men ville avslutte ferden i Boston. På vei dit kom livbåten ut
for alvorlig uvær og ble kastet på land ved Gloucester, bare 60 kilometer nord for Boston. Her endte også seilasen for det modige reisefølget, én dag mindre enn fem måneder etter at de la fra kai i Ålesund.
Livbåten fungerte akkurat som Brude forestilte seg, men de rakk aldri verdensutstillingen. Brudes idé med overbygde livbåter ble heller ikke tatt fullt ut i bruk før på 70-tallet, til tross for at konstruksjonen holdt fire voksne menn trygge i fem måneder på havet. Se for deg å være på en fem måneders seilas midt på havet. Du kan finne ut hva klokken er ved hjelp av solen, men om du ikke har talt antall dager fra start vil du raskt miste oversikten over hvilken dato det er, og ikke minst hvilken dag. Med en Von Doren Uræd, Automatic vet du alltid hvilken dag det er – selv om du befinner deg i et flytende egg midt på atlanteren. Vi vet ikke hvordan maritim sikkerhet hadde vært dersom Brudes egg hadde blitt den ledende livbåtkonstruksjonen, men vi vet at Uræd ville hatt plass til både Kate Winslet og Leonardo DiCaprio, avslutter Von Doren.

Mannskapet ombord på URÆD. Foto: Aalesunds Museums fotoarkiv