En kveld med Grand Seiko


Klokkeriet - En kveld med Grand Seiko

Tidssonen, Optura og Urmaker Christensen inviterte til et imponerende Grand Seiko event nylig. På scenen fikk vi se live montering av Grand Seiko-verk. I vakre Chitra House ble vi godt tatt i mot med passende nok noen flotte luksus biler fra Lexus stilt ut ved døren. 

Klart for Grand Seiko event. Foto: Morten Paulsen

Det ble en flott kveld med blant annet diskusjons panel, utstilling, mingling og ikke minst hovedattraksjonen; live montering av Grand Seiko Cal 9S på scenen, utført av Mr. Hiraga.

Montering av verk på storskjerm. Foto: Morten Paulsen

Ved hjelp av mikroskop og macro kamera, ble hele seansen forstørret opp på lerret, og en fullsatt sal satt musestille og fulgte med.  

Når mr. hiraga rettet opp en balanse fjør på direkten, i løpet  av bare noen minutter, så måpte fagbevegelsen på bakerste rad, ett «wow» gikk gjennom salen, og når flere forsto at dette var en typisk mange timers jobb, utført på ett blunk, ble det det storstilt applaus. 

Balanseødeleggelse på direkten. Foto: Morten Paulsen

Seansen med urverk på storskjerm fikk en avslutning vi sent vil glemme, når en gjest, og eier av en Grand Seiko med det samme urverket, fikk komme opp og skru litt på urverket. 

Da først ser en hvor vanskelig det er, hans pittesmå bevegelser ble oppfattet omtrent som godzilla som snubler gjennom en storby på storskjermen. En forstår litt mer hvor finurlig dette arbeidet er, og respekten øker for fagfolk som jobber med dette til daglig. 

Jeg fikk snakke med Salgssjef for Europa, Takao Chiba og urmaker spesialist, Hiraga Satoshi og benyttet muligheten til å prate litt løst og fast om det å bli urmaker i Grand Seiko, og hvorfor det er så bra finish, selv der det ikke synes. 

Foto: Morten Paulsen

Takao Chiba forstår og snakker god engelsk, og blir dermed tolk for sjefs urmaker Hiraga. Hvorfor satser dere så sterkt i Norge, lille Norge med under 6millioner innbyggere, og verdens kjedeligste syn på merkevarer, alle kjøper jo det naboen har, ingen prøver noe nytt… 

Oppfatningen er at flere og flere er åpen for spennende alternativer til de sveitsiske luksusmerkene, og når en først har sett detaljene, så er det godt gjort å ikke bli interessert i merket. 

Satsingen er for øvrig rettet mot mange flere land, med fokus på der det er interesse. Ved å stille opp på slike event og promotere merket som gode ambassadører, vil gjerne flere blir oppmerksom på designet og nivået til GRAND SEIKO. Han forklarer kort at det er en av grunnene til at GRAND seiko ble ett eget merke for to år Siden. For å stå på egne bein, bygge merkevaren uavhengig av Seiko. 

Credor. Bedre blir det nesten ikke. Foto: Morten Paulsen

Å dra på en slik turne med mange spesial modeller fra GRAND SEIKO OG CREDOR, gir publikum en sjanse til å bli kjent med klokkene.

Når jeg spør Hiraga Satoshi om veien til å bli en urmaker hos Grand Seiko, forklarer han det greit, det tar 3-5 år, og en blir opplært the Grand Seiko way internt. De grunnleggende teknikker må de kunne før intern opplæring tar de videre, så begynner spesialistopplæringen. 

Sharatzu polering , hvorfor polerer dere for eksempel undersiden av visere? De kan jo ikke jeg se når jeg studerer klokken med lupe? 

-Why not? Vi bruker å si at det er bra at det oppleves Bedre en forventet, enn det motsatte. Godt håndarbeid og japansk tradisjon og skikk ligger til grunn for å få noe som oppfyller kravene til Grand Seiko og gjør både samlere og urmakere glade når de titter på armbåndsuret.

Credor. Foto: Morten Paulsen

Flotte modeller fra Grand Seiko og CREDOR

Nå snakker vi spesielle ur, gjerne kun 20 laget i verden, og med en sånn utrolig finish, i Grand Seiko spirit, men enda bedre, Det er helt utrolig få se de i virkeligheten her i Norge. 

For de som ikke kjenner CREDOR så godt, så er det såkalt Haute Horology , helt i toppsjiktet hva angår urverk og kvalitet, men også det heftigste hos SEIKO EPSON. 

Vi snakker om japanske kunstverk med Grand Seiko presisjon.  

Det var også debatt fra scenen der Tidssonens Nikolai Giil styrte debatten, i panelet satt Jon Henrik, Tidssonen, Bjørn Bergh, Optura, og Takao Chiba fra GRAND SEIKO. 

Dette foregikk på engelsk naturlig nok, og det var en givende og humoristisk debatt med gode spørsmål og svar. 

Noen gode spørsmål fra publikum i salen ble det også. 

Intervju med Takao Chiba, Seiko Watch Corporation salgssjef Europa og craftsman/ urmakermester Mr Satoshi Hiraga .

Det ble gjort skriftlig på engelsk, og måtte leveres et par dager i forveien.

Takao Chiba, Seiko Watch Corporation salgssjef Europa og craftsman/ urmakermester Mr Satoshi Hiraga . Foto: Morten Paulsen

1. Why has Grand Seiko chosen to invest so hard on Europe and relatively small markets like Norway?

We want GS to become global brand so we will like to expand GS business to all over the world.

We think that Norway market is as important as other markets.

2. Have expectations of sales in Norway been met?

   We can feel that our distributer put a lot of time and effort to increase brand awareness.

We still thing we are still in the process for achieving our goal.

3. I have heard that the 9F works have a service interval of 50 years, is this correct? And how is that  possible? 

According to calculations, the oil retention system called Diafix of the 9F caliber is to last without additional lubricating for fifty years.

4. Standard 9F shall have an accuracy of 10 seconds per year. Are there other versions with even higher accuracy? 

A limited edition Grand Seiko Quartz GMT Watch (SBGN001) from the Sport Collection celebrating the 25th anniversary of Caliber 9F has a specially adjusted accuracy of ±5 seconds per year.

5. Is 9F built by hand? How long does it take? How Many Works to Build the 9F?

Yes the 9F is built by hand. We do not disclose how long it takes and how many work to build it.

6. Oslo today. Where does the journey go next?

 We have an event in Stockholm yesterday, tommow in Copenhargen.

7. Why does Grand Seiko watchmakers travel around this way? Is the enthusiast / collector environment so important to Grand Seiko?

Yes, enthusiast / collector environment is  important to Grand Seiko.

For costomers to get to know the brand we think it is a good way to show how GS movement is assembled in in front of them. 

8. Can we expect to see Grand Seiko Brand Stores in Norway .

Hopefuly within three years we can have SEIKO Shop in Norway.

9. Who is Grand Seiko’s main competitor? Is the Rolex the main goal?

We have a great respect for Swiss and European brands for their significance in the history of traditional watchmaking. We do not, though, view any particular brand or country as competitors. When it comes to high-end luxury watches, they are more than just a tool to measure the time, they are a cultural and very personal item. Therefore, how each brand expresses their unique identity is very important, and we will never compare ourselves to or manufacture our watches based on other brands. Our watches reflect Japanese craftsmanship as well as a deep cultural essence of Japan and a beauty of the nature which surrounds us, and this is what makes us very unique in comparison to other Swiss or European brands. We are delighted when this uniqueness is embraced by customers around the world.

10. Rolex fails to deliver enough sports models. Is there a danger that Grand Seiko will be affected by the same? Now that they are becoming increasingly popular.

We will work hard to ensure that this will not be the case for Grand Seiko.