Ørnen har landet – Chopard Alpine Eagle er her


Klokkeriet - Ørnen har landet – Chopard Alpine Eagle er her

I dagens marked for luksusklokker over 30-40 000 kr er det viktigste segmentet sportsklokker i stål med integrert lenke, og noe man må ha i sin portefølje som produsent.

Dagens velbeslåtte og entusiastiske kjøpergruppe i øverste prisklasse har flere valg, men ironisk nok kjenner vi godt til mangelen av varebeholdning hos forhandler på alt fra en vanlig Submariner til Royal Oak, og selv Patek Philippe Nautilus i 300 000 + klassen. Et besøk hos en forhandler i dag hvor du kan spasere ut med en av disse på håndleddet er blant de sjeldne tilfellene, og gjerne etter en lang periode på venteliste. En venteliste man ofte kun havner på om man kjenner forhandleren godt nok. Vi trenger gode alternativer, og her er et nytt kort i stokken.

Chopards kort i kampen om de eksklusive stålklokkene.

I Oktober 2019 kom Chopard med sin nye Alpine Eagle, og de lanserte ikke mindre enn 10 ulike referanser – alle i 100 000 + prisklassen. Dette er ikke en halvhjertet satsning, men et uttrykk for et ønske om en viktig posisjon i markedet.

De har lansert 3 utgaver av 36mm dame (og herre-2020) uten dato, mens hoveddelen er i 41mm stål eller gull. Prismessig strekker de seg fra rundt 120 000 kr i stål opp til duo tone gull/stål som i dagens marked har gjort et sterkt comeback, og gull med diamantbesetning i topp på rundt kr 450 000. Med dette utgangspunktet bør klokken være sterk i formspråket i det som i dag er et knivskarpt marked.

Modellen vist her med blå skive er i 41mm stål og en prislapp på kr 122 000 i Norge.

I de første pressebildene og i vår verden av Instagram, blogger og Facebook refereres velkjente ikoner som Audemars Piguet Royal Oak – og Patek Philippe Nautilus som inspirasjon. Dette kommer vi ikke unna i det som er det heteste segmentet i 2020, men etter å ha hatt denne hjemme sist helg sitter jeg personlig igjen med et solid inntrykk av integritet og et eget formspråk.

Bakgrunn

Chopard er kjent for sine sportsmodeller i racing-inspirert drakt i sammenheng med sterke bånd til historiske billøp som Mille Miglia og Monaco Grand Prix Historique. De briljerer med L.U.C-serien av dressklokker som har et fokus på komplikasjoner, store driftsreserver og egenproduksjon. Chopard har en sterk tradisjon av egenproduserte verk, og i den øvre Haute Horlogerie-sfæren har de sub-brandet Ferdinand Berthoud med sine skarpe kreasjoner med tourbillons og Fusèe – kjededrift av urverk som de fleste dødelige bare kan drømme om.

Det Chopard sikter etter er etter min mening godt på plass her i Alpine Eagle, og jeg har en følelse av at denne iøynefallende serien vil lykkes i dagens knivskarpe konkurranse selv i 100 000+ prisklassen. Denne Alpine Eagle er lånt fra Thune – og salgssjef Marius Hassel kan fortelle at den allerede er etterspurt, selv i vårt smale norske marked. Det kan virke som en økt kunnskap selv i vårt lokale marked, og et skifte mot merker som tidligere var forbeholdt kjennere.

Lekker krone.

Detaljer

Urskiven er det første man ser – og på denne serien stjeler den velfortjent mye oppmerksomhet. Med sin kraftige struktur og fargespill som skal representere ørnens iris, kan den ta pusten fra deg første gang solen treffer skiven… Urskiven er galvanisk behandlet messing, og gir en nærmest hypnotisk effekt med mønsteret som stråler ut fra senter. Bakgrunnen spiller godt opp mot en litt mørkere blå matt rehaut med minuttmarkeringer. Timevisningen består applikerte indicer. Disse er rhodium-belagt og fylt med Superluminova som viserne. Enden av sekundviseren skal ifølge Chopard representere ørnens fjær.

Fantastisk finish på både kasse og skive.

Sportsklokke-formspråket legger ikke romertall opp som et naturlig valg, men her føler jeg de gir en balansert del av helheten, og er med på å gi skiven en egen identitet. Datoen er diskrèt plassert klokken halv fem med et fargematchet datohjul i riktig dyp blåtone uten innramming, mens 36mm-modellen kommer uten dato.

Bezel er der mange tidlige kommentarer på lanseringen har vist til de et par andre kjente sportsklokker uten å nevne navn. Den er en integrert del av konstruksjonen, og festet gjennom kassen med 4 par sylindriske bolter med flatskruehode, montert slik at skruesporet følger bezelens sirkel, en noe jeg personlig ser på som en pen løsning. Selve bezel er stramt børstet vertikalt med en polert avfaset ytterkant, som naturligvis i denne prisklassen holder på plass et safirglass. Ved første øyekast ser man likhetstrekkene med de ikoniske konkurrentene, spesielt om man som våre lesere ikke er innenfor entusiastssfæren. Tar man et nærmere blikk endrer dette seg i mine øyne, la oss grave litt i historien: Skruehodene er et godt designtrekk – og ikke identiske med den berømte klokken navngitt etter et stort eiketre, spesielt når man ser inspirasjonen og historien bak:

Klokken har en historisk bakgrunn, fra en serie de lanserte i 1980 med det velklingende navnet St.Moritz. Karl-Friedrich Scheufele i Chopard tegnet dette som sin første design i en alder av 22år, og ble minnet om dette av sitt barnebarn. Det sådde frøet til storsatsningen Alpine Eagle. Vi kan vel trygt si at selve utformingen på kasse og bezelring med god grunn ble liggende igjen i 80-talls arkivet, mens idèen bak boltparene i bezelkonstruksjonen kommer derfra og er gjenkjennelig sammen med formspråket på lenken.

Selve kassen er 41mm, men dette er målt på de brede skuldrene, noe som gir en mer kompakt følelse på klokken enn man skulle tro. Den bærer på håndleddet nærmere 39 enn 41mm, som er både tidsriktig og pent. Skuldrene er polerte med en delvis nedfelt skrukrone pyntet av en gravert kompassrose. Resten av kassen er børstet – med noen av de skarpeste polerte kantene jeg har sett. Lysspillet i kassen er pent, og mye av dette skyldes at dette ikke er vanlig stål som vi kjenner det, mer om dette senere.

Detalj av lenken.

Lenken har samme formspråk som sin inspirator fra 1980, med børstede ledd og en senterdel av hvert ledd polert. Dette starter som en integrert del av kassen – og smalner elegant inn mot låsen, en butterfly-spenne med en Chopard logo. Det er en uvanlig montering av leddene, som sitter med en senterskrue gjennom leddet og entrer det polerte senterstykket. Jeg kan trygt si at lenken er på en personlig Topp 5 av komfort, og ergonomien er i høysetet. Lenken draperer seg naturlig rundt håndleddet til tross for hele ledd i lenkens bredde, og sammen med den slanke kassen med nedadgående lugs sitter den godt. Alle detaljer inkludert kasse og lenke er egenprodusert hos en av de flere Chopard-atelièrene i Sveits.

Baksiden av kassen har en tilsvarende bezel som fremsiden også her med safirglass, og man ser tydelig kassekonstruksjonen ved gjennomføringen av skruene. En hobby-klokkeingeniør ser tydelig at skruene på baksiden er de som strammes til under montasjen, da skruehodene her peker i ulike retninger, noe som ikke sjenerer merkbart.

Inhouse-verk

Det er en glede å se inn til Chopards pent dekorerte og egenproduserte 01.01-C automatiske 4hz COSC-sertifiserte kronometer-urverk. Dette har med en fullstørrelse rotor og 60 timers gangreserve ikke gitt klokken mer enn en 9,7mm tykkelse, noe som understreker en tett solid følelse på håndleddet. Hvert ledd er børstet, med 4 polerte avfasede kanter som er skarpe nok til å godkjennes under lupe. Senterfeltet er noe høyere, polert og med de samme avfasede kantene.

Stålet i kasse og lenke gir uttrykk av å være ekstra lyst i fargen, både i de børstede og polerte seksjonene – og ikke minst de fasede kantene.. Grunnen til dette er metallurgi og en slags stål-alkymi hos Chopard. Dette er ikke et ord jeg trodde jeg skulle ta i bruk i en omtale av en klokke, men gjør det nå:

Chopard er godt kjent for sin bruk av etisk gruvedrift av gull – viktig i dagens miljøfokuserte verden. Uttrykket Fairmined Gold er et uttrykk Chopard har tatt i bruk, og nå har de kommet et skritt lenger…

Det obligatoriske wristshot.

Alpine Eagle er den første modellen utviklet med en ny stållegering som heter Lucent Steel A223. Dette er utviklet av Chopard sammen med en sveitsisk stålprodusent som en nytt «edelt metall», et passende konsept til dagens høye prisnivå på sportsklokker i stål. Materialet består av stål og resirkulert stål som bl.a er smeltet to ganger for å skape renhet og en lysere farge. Uten at Chopard røper så mye mer er dette 50% sterkere enn rustfritt stål (navnet er av styrke 223 på Vickers-skalaen), og antiallergisk på høyde med kirurgisk stål.

Lucent Steel er noe lysere enn vanlig stål, hardere å jobbe med, og resultatene er deretter: sylskarpe rette og avfasede kanter, fin glans selv fra børstede seksjoner – og polerte felter med kvalitet på høyde med Zaratsu-teknikken til Grand Seiko.

Harde fakta:

Kasse: 41mmn

Tykkelse: 9.7mm

Glass og bakstykke: Safir

Vanntett til: 100m

Urverk: egenprodusert kaliber 01.01-C, 4hz med 60 timers gangreserve, Ø28.8 mm, 31 juveler

Konklusjon

Ved første øyekast vil mange gjenkjenne spor av de 2-3 ikonene vi kjenner godt, men går man dypere i historien til Chopard blir bildet mer nyansert. Respekten øker når man forstår at Chopard både produserer 95% selv, og har tatt det store steget ved å på linje med Omega og Rolex faktisk utvikle en egen legering for èn serie med klokker. De er fullt klar over hvor utrolig viktig dette segmentet er i dagens marked – og med Alpine Eagle har de en sterk vinnerkandidat.

Artikkelforfatteren har også publisert en omtale på sin youtube-kanal Wristwatchism av Alpine Eagle. Link: