Glashütte Original Sixties – to nye modeller i isblått kun for 2020


Klokkeriet - Glashütte Original Sixties – to nye modeller i isblått kun for 2020

Glashütte er en liten by i de tyske fjellene, og er Tysklands svar på La Chaux de Fonds og andre sveitsiske kommuner og kantoner mange av oss kjenner navnet på. Her finner vi navn som Nomos, A.Lange und Søhne og nettopp Glashütte Original.

G.O. er et av de tyske merkene som gir en særegen tysk stil over klokkene sine i likhet med eksklusive A. Lange und Søhne, spesielt med tanke på design og finish på urverket. En tysk integritet og egenproduksjon preger Glashütte Original, som samtidig har fordelen av å være en del av den mektige Swatch Group sammen med bl.a Tissot og Omega. Glashütte i de tyske fjellene har under de trygge vingene til Swatch Group fått beholde sin egne stil og katalog, som spesielt i disse friske vårdagene inspirerer til nærmere betraktning.

De selger sterkt i hjemlandet – men vil aldri være en gjengs merkevare på linje med sine sveitsiske konkurrenter i prisklassen, noe jeg personlig setter stor pris på. Har man en Glashütte på armen er sjansen stor for at de færreste vet hva du har en forkjærlighet for, med unntak av dere fagsterke Klokkerietlesere.

Sixties

Dette er en egengruppe av referanser hos G.O med trehånds modeller og kronografer som kjennetegnes av en ting, de håndlagde urskivene. Og for noen urskiver. Glashütte Original har modeller som starter i 40-90 000 kroners klassen, en del av markedet hvor du også finner bl.a Omega og Breitling, så da bør urskivene være meget spesielle for å lokke oss over grensen fra Sveits.

I mine øyne er urskivene i Sixties-referansene så gode at de er nært Tysklands svar på japansk lakkarbeid. kolleksjonen kjennetegnes av en klassisk konveks form på skiven som er uvanlig i dag men alle vintage-fans nikker annerkjennende til, dette er klassisk femti-sekstitall. Safirglasset har samme form og fremhever den fine effekten og gjør dette vrient å fotografere – men du verden for en spennende dybde man får i skiven. Og selve skivene i denne serien er kjent for to ting, og er ikke for de sjenerte: Noen med uvanlig og artig overflatestruktur, men det beste av alt er fargene.

Glashütte har en svært høy grad av in-house produksjon og et eget atelièr for urskiver i Pforzheim, og her har de mye fantasi. Sixtieskolleksjonen har en parade av knallfarger oransje, eplegrønne og knallblå skiver, med gradert fumé fargetone. Og her snakker vi om en tidkrevende ekte flakkfinish, som er emaljert. Skiven starter med en galvanisk behandling og første lakk – så presses den i en konveks form fulgt av atskillige lag av lakk før brenning i ovn. Her har du en uvanlig lys farge i senter og mørknet mot sort i ytterkant – i en ekte emaljert finish for liebhabere.

Dersom du er monokrom i klesdrakten og har 90% klokker med matt sorte skiver er ikke dette det første du blir trukket mot, men i disse triste tidene kanskje akkurat det vi trenger. For dette er en enkel måte å sprite opp humøret på, i suggererende farger som virkelig trekker blikket inn i en fantasirik verden du aldri hadde trodd eksisterte i en liten tysk fjellby.

I disse to har Glashütte Original valgt ut en vakker sunburst børstet og gradert nærmest isklar blålilla farge som er litt mer diskrèt enn de festsprakende appelsinoransje, men du verden for en effekt. Det lyse senteret av skiven med den dype tonen ytterst mot bezelen skaper en tredimensjonal effekt vi ikke er vant til. Her skal vi se på de to ulike modellene, en trehånds og en litt størrre kronograf.

Trehåndsmodellen Sixties

For å ikke bli for opptatt av den forseggjorte urskiven starter vi i maskinrommet, med det som er et in-house kaliber, i trehåndsmodellen sitter Calibre 39-52. Det kjennetegnes av en i dag relativt lav 40 timers gangreserve og sitter i denne modellen in en klassisk 39mm kasse.

Dette er et typisk Tysk urverk en dekkende ¾ bakplate som kun synliggjør balansehjulet med en vakker swan neck – justering. 3/3-platen er dekorert med Glashütte-typiske striper, maskinell men pen avfasing av hjørner og kanter, og rotoren som prikken over i’en. Denne er skeletonisert med G.O-logoen i gull, og selve vekten i ytterkant i massivt 21 karat gull, både vakkert og funksjonelt. Massivt gull har en mye bedre vekt/masse –  for større følsomhet i bevegelsen til rotoren og dermed opptrekk av fjæren ved mindre armbevegelser.

Kassen er helpolert, med slanke pent avfasede lugs og en diameter som passer til alt. Disse 39 millimetrene bærer litt større enn de tilsier på grunn av den iøynefallende store skiven med en smal skrå bezel. Ergonomien er også godt ivaretatt med nedadvinklede lugs. Om dette er første gang man ser på en Glashütte Original skal det ikke mange øyekast til for å bekrefte at her har vi en typisk tysk presisjon, og en finish som kan måle seg med det absolutt beste fra Sveits.

Skiven da, den skiven. Klar isklar blålilla i senter, vakker mørk i kantene, og med rhodium-indicer som faktisk er konkavt skåret ned i skivens overflate. Noe av det man ser først i Sixties-serien er den spreke fonten på de fire hovedtallene, med en skarp og sprek sekstitalls form. Minutt – og timeviseren har en stripe lume hver, og det sitter også en lite lumeperle på hvert 5.minutt ute i minuttsporet. Både minutt – og sekundviser har en buet tupp som understreker urskivens spesielle buede form.

Sixties Chronograph

Her har vi alle de samme detaljene som over, bortsett fra to nedsenkede registre klokken 3 og 9, med sylskarpt trykk for hhv minutter til stoppeklokken – og løpende sekunder til tidsvisningen klokken ni.

For de som liker litt mer størrelse på klokken – eller har en mer mandig armstørrelse enn artikkelforfatteren er denne modellen på 42mm, og gir deg hele 3mm mer av vakker blå urskive. På høyre side sitter kronen i senter og vi har to godt plasserte klassisk flat- soppformede polerte knapper for stoppeklokkefunksjonen. I denne kronografen sitter G.O. sitt eget Calibre 39-47 med samme finish, detaljer og pene rotor med gullvekt.

Denne artikkelen er basert på pressebildene fra Glashütte Original, men jeg kan fortelle at Sixties-serien er like iøynefallende i hånden som på disse skarpe bildene. Har du en trang til noe klassisk men allikevel fargerikt på håndleddet er det ikke mange produsenter som har kombinasjonen av ergonomi, finish og friske farger i like mål. Jeg snakker nok ikke bare for meg selv når jeg sier at det er relativt mange av mine egne klokker som har en matt sort sjenert skive, ikke vær redd for farger!

Harde fakta Sixties