High Tec tradisjonalisme med [RE]Master01


Klokkeriet - High Tec tradisjonalisme med [RE]Master01

Ja, dere ser bildene – og dette er riktig artikkeltekst selv om navnet bringer assosiasjoner til produsenter som Urwerk eller MB&F. Audemars Piguet tar et modig skritt inn i vår verden av vintageinspirerte klokker med en tofarget kronograf inspirert av 40-tallet.

Vi er glade i vintage, og produsentene vet det godt – jeg har selv flere i samlingen. Men det er samtidig et tankekors når det slippes «inspirert av vår første diver fra 1956»-utgaver nesten ukentlig. En av nyhetene i vinter var at en tidkrevende og manuell reproduksjon av kaliberet fra månelandingsikonet, et funksjonelt og vakkert verk men til en tredobbel pris og uten dagens teknologi. Da følte jeg kanskje at vi nådde en topp, og diskusjonen har ikke stilnet hen selv etter flere måneder. Vi kommer til et punkt hvor det enten blir polariserende eller snur brått. Nå er vi i 2020 og 50% av wristshots på Klokkeriet og Instagram er av divere rett fra 50-og 60årene – og jeg selv har satt spørsmålstegn ved min egen BB58.

Hvordan kan dette være en god innledning til en artikkel om nok en nyutgave? Dette er åpenbart ingen høyteknologisk 3D-printet klokke i titan med silisium og kevlar til tross for navnet – men allikevel alt annet enn nok en nyutgitt diver fra 60-årene.

Det siste store skrittet fra Audemars Piguet; Code 11:59 var en sterkt polariserende serie visuelt, men med utsøkt finish og et høyteknologisk urverk. Alt bar preg av at AP er en av de tre store på kvalitet og håndverk sammen med Patek Philippe og Vacheron Constantin, men sådde frøene til en diskusjon som fortsatt pågår. Det tryggeste Audemars Piguet kunne gjøre nå var å komme med et par nye og nette tidsepoke-perfekt utgaver av storselgeren Royal Oak for å blidgjøre entusiastene, men de fortsetter på sin egen vei med noe helt annet, et modig valg i 2020.

Remastering fra ordboken, og uttrykkets musikalske bakgrunn: Ved å foreta en såkalt «remastering» av gamle [master]bånd er bakgrunnsstøy og klangforvrengninger blitt borte.

En passende beskrivelse, og en bakgrunn til det høyteknologisk klingende [RE]Master01.

Audemars Piguet før Royal Oak hadde ingen tradisjon som produsent av sportsklokker eller divere. AP var kjent fra Haute Horlogerie i edle metaller med en høy grad av komplikasjoner, selv om mange i dag kun tenker på den åttekantede bezelen med innfelte skruer. [RE]Master01 er ikke en sportsklokke men en ny og forbedret utgave av en vakker kronograf fra 1941 med den tids High Tec, en Fly-Back stoppeklokkefunksjon. Ved første øyekast likt originalen men uttrykket re-mastering kommer frem i alle detaljer, og mye tydeliggjøres under baklokket, men først den fengslende urskiven.

Dette er en klarere og spisset versjon som er litt større i diameter, men med 40-tallets spesielle form og materialitet, filtrert for klarhet og smak. Hvorfor er dette et modig skritt? Jo vi liker 50-60 tallet, men mye av grunnen er at formspråket med sin klarhet og minimalisme snakker vårt språk, dette er maksimalisme. Skiven er i vertikalt børstet gull – en diskrèt oppskalert versjon av en typisk 40talls kronograf, med skarpt printede ytterspor med både sekunder og tachymeter i mørk marineblått. Tallet 12 i en frisk art deco-font setter tonen for formspråket, med lange indicer og tre subregistre dypt innfelt i skiven. Klassisk Audemars Piguet-logo balansert plassert under kl 12 skaper sammen med all blå tekst og nummerering en fin kontrast til gullskiven. Det blå er gjentatt i viserne til stoppeklokkens sekund – og minutt/time registre, mens rosa gull holder fokus på normal tidsavlesning. Det skjer mye på urskiven – tidsriktig men skarpere presentert takket være dagens printteknologi og dypere relieff i registrene. Som om materialene og fargene ikke er nok har vi også en prikk over i’en i 4/5-trykket i rødt på registeret klokken 9.

Om dette hadde vært en remiks tilpasset vår skarpere smak i 2020 hadde AP kanskje spilt et trygt kort og tilpasset kassen et roligere uttrykk fra vår tid? Nei, AP er tro mot originalens materialitet – tilpasset dagens produksjon og helt andre monteringstoleranser. Bezelen er i polert rosa gull som de tre viktigste viserne, de polerte ovale pusherne fra 40tallet, og en grepsvennlig stor krone. Selve kassen er vakkert avrundet i polert stål – med dråpeformede lugs som holder en lys skinnrem.

Baklokket har et areale som er 90% safirglass, og her har vi dagens teknologi frem i lyset. Vakker finishing og en rotor i rosa gull med clous de Paris-mønster roterer over urverket vi kjenner fra den polariserende Code 11:59 serien til AP. Et lovpriset urverk i bransjen er Calibre 4409 et kronografverk med flyback-funksjon, med hele 349 komponenter og 40 juveler, med en takt på 28 800 vph. Alt preget av en høyteknologisk men samtidig idiosynkratisk miks av håndverk – med dagens høye gangreserve på hele  70timer. Med en twist av 40-tall vi kanskje ikke hadde ventet, broene i verket er tilpasset og delvis skåret vekk slik at man kan se hammerne til krongrafverket når stoppeklokken nullstilles, en pen detalj.

Maksimalismen lenge leve – og all ære til en miks av materialer som bør skape forvirring for øyet, men på en ulogisk måte allikevel passer sammen i akkurat dette uttrykket. Visualiteten er som i musikkens verden som et komplekst album man må lytte til et par ganger før det synker inn, det er alltid de beste. De sylskarpe rendringene og studiopressebildene setter et tydelig fokus på ulikheten i metallene, men i de få på-armen bildene som har lekket ut er hovedinntrykket et roligere uttrykk preget at de varme tonene fra gullet. Jeg vet hvertfall en ting, om jeg har over 500 000 til investering i èn klokke ønsker jeg ikke stål og gummi. Gi meg heller en hyllest til en svunnen tid, preget av art deco, håndverk og vakre former som fanger blikket. 2020 er året vi trenger farger og vakre detaljer for å muntre opp hverdagen vår og her har vi en høy prosentfaktor av dette, ikke vær sjenert.

Kun 500 eksemplarer av denne vil produseres, solgt via AP-forhandlere med en veiledende pris på ca 545 000 kroner. Noe av det mer spennende med navnet er at 01 hinter om en mulig 02 og 03…

Harde fakta