Linde Werdelin 3 Timer Nord


Klokkeriet - Linde Werdelin 3 Timer Nord

Linde Werdelin 3 Timer Nord – en av 55

Ingen fauxtina, ingen slank 39mm retrodesign, den er som skåret ut av en fire tonns blokk granitt. Allikevel er jeg slått av hvordan et så massivt ur kan være så forfriskende, en stor blokk, sandblåst, og med blå frisk pust i en verden av vintage. Jeg har kanskje et snev av subjektivitet siden dette er det mest anerkjente merket vi har av pur skandinavisk design – men min personlige smak er i 38-40mm ny-vintage, med et hint av bling. Ja, motpolen til hele tankesettet til Linde Werdelin. Allikevel føler jeg meg uimotståelig tiltrukket av dette store verktøyet som er laget for min halvgud-navnebror, og ikke for mine smale håndleddskvister.

Foto: Thor Svaboe

3 Timer Nord er lett gjenkjennelig som det vi kjenner, og er glade i fra Linde Werdelin. Et sporbart DNA fra deres første Biformeter, via 3 Timer, Spidolites og deres andre tool watches. Formen på 3 Timer er ærlig og svært kraftig, men sitter likevel svært komfortabelt på armen takket være innstudert ergonomi, og dansk mikro-ingeniørkunst. Den kraftige lenken og de svært brede gummiremmene gir ikke mange likhetstrekk, annet enn til de store og kraftige urene fra Hublot, men den har en helt egen identitet. Polariserende? So What! Suksess i 2020 og den metamorfosen vi er midt inne i for butikker, brands og forbrukerendring krever å hogge seg en egen nisje – og det har Linde Werdelin gjort med glans.

Kasse og Lenke

Foto: Thor Svaboe

Overdimensjonert komfort – er dette et uttrykk? Komfort er noe jeg hadde forventet meg med en av de brede og myke gummiremmene til LW, men dette er noe helt nytt. For første gang en LW på en integrert lenke, de siste års Kategori nr 1 for sportsur, men dette er allikevel ulikt alt annet.

Som med den futuristiske stilen og en total mangel på retroinspirasjon er også lenken ulikt alt. Til tross for den kraftige bredden ved kassen er det fortsatt et underspillt og høyteknologisk språk. Linde Werdelin har her en lenke som gir meg tanken av en pansret mansjett smuglet ut av Area 51. De store overlappende leddene har sylskarpe toleranser, og her har vi det merkeligste. De har en myk følelse, mykt men pansret. Grunnen er at både kasse og lenke er i stål men sandblåst, som gir en silkemyk overflate som understrekes av en kvalitetskontroll på høyde med futurist-ingeniøruttrykket. Vi finner ingen skarpe kanter her.

Snu lenken og du vil se et skjult midtre mellomledd som kun gir seg til kjenne på baksiden, og skaper en større bevegelse enn det den minimalistiske pansrede utsiden gir inntrykk av, resultat? En imponerende og velformet komfort som gir seg til kjenne selv på mine tynne håndledd. Med den mørke fumè-urskiven med safirglass som har en lysåpning på kun 31mm krymper denne betraktelig på håndleddet til tross for bredden av lenken. Vekten kan vi ikke gjøre så mye med, men det gir en fascinerende følelse av å bli omfavnet av et mykt drivbelte fra en tanks. Dette er ikke en diver, så det sitter montert en kraftig men diskrèt butterflyspenne, som også her har spor av en gjennomført designprosess. En mikroingeniørkunst i alle detaljer imponerer, for LW er en liten produsent – og kvaliteten er på et helt annet nivå enn størrelsen tilsier.

Kassen

En tydelig evolusjon kan leses i kassen til 3 Timer Nord, en videreuvikling av den første 3 Timer fra 2009, som var en videreutvikling av de første modellene Biformeter Elemental og Biformeter 2 Timer. Den store forskjellen her er det spennende spillet mellom en minimalistisk og ensartet matt overflate som roer ned de skarpe avfasede kantene vi kjenner, og rolig kontrast i den vakre skiven.

Dette er faktisk min første hands-on med en LW, og den kraftige stenblokk-følelsen er enda mer tydelig i det grå formspråket uten polerte detaljer, sammen med følelsen av mykhet den sandblåste overflaten gir. Detaljarbeidet i kassen er like skarpt som vi kjenner fra tidligere modeller, med de klassiske synlige umbrakobolthodene som holder lenken til den lugløse kassen. Den eneste store avfasede sammenlikningen jeg har er Orlinski-serien til Hublot, men der ligger en blingfaktor som er befriende ikke tilstede hos Linde Werdelin. Dette er Verktøy med stor V, og en stillfarende nordisk onkel til Orlinskis franske spradebasse. Nordic Stealth, på linje med Nordic Noir som vi kjenner fra engelske versjoner av Broen og andre nordiske epos på Netflix. Men til tross for den myke følelsen overflaten gir er dette intet annet enn en tank for håndleddet. Denne skulle sittet på armen til Ripley i Aliens, uansett hvor glad jeg er i det matte Giugiaro-designet til Seiko hadde denne overlevd alt.

Foto: Thor Svaboe

De to synlige umbrakohodene skjuler det egne grepet Linde Werdelin har tatt på sine ur, en spesiell kobling for remmer og lenker som begge blir integrert i en kasse uten lugs som vi kjenner dem. Nei, denne kan du ikke slenge på en Nato, men med den stramme og gjennomførte stilen som er overraskende komfortabel har du heller ikke lyst til å bryte linjene.

Det jeg heller ikke hadde forventet med denne kassen ved første håndgrep er den iboende ergonomien som overgår mye sveitsisk. Man forventer at en stor kraftig kasse uten vanlige lugs kanskje sitter relativt flatt og tungt på armen, men selve kassen vinkler nedover med et par gode grader, noe som er svært tydelig på baksiden. Komforten skjuler ikke at kassen er STOR, og den er til gjengjeld flat mot armen. Den virker allikevel mye slankere enn tykkelsen tilsier da alle sider er avfaset ned fra bezelen og gir smale kanter, og er en av få store tool watches som bærer langt mindre enn tenkt. Et skarpt uttrykk i en overdimensjonert tank av en klokke som allikevel kan bæres komfortabelt under en skjorte (med litt flaks). Jeg kan godt tenke meg et forretningsmøte med de iwatchbærede kollegene hvor denne glir ut under skjortemansjetten. Nei det er ikke en lett 38mm skindiver, men dette er et ur som virkelig overrasker meg, mye.

Sidene av kassen har spesielle , hva kaller jeg de, utvekster? Kraftige sidestykker som ser ut til å komme fra en støpeform i vår første koloni på Mars, eller en kraftig Legomodell av Patek Philippe Nautilus. På høyre side gir det perfekte kronebeskyttere, og er enda mer fascinerende på venstre når man ser at de er utspart innvendig for å spare vekt. Med 200 gram + på lenke er ikke dette en lettvekter, men nok en del av formspråket som understreker post-2000 ingeniørkunsten som ligger bak grunnfilosofien til Linde Werdelin. Future Proof, eller faktisk kanskje Fra fremtiden.

Urskiven

Tool watch estetikk til maks, pansret utseende og våpenpresisjon i kassene er ikke nytt for Linde Werdelin, men med dette monokrome og minimalistisk barske formspråket, hva med urskiven?

Foto: Thor Svaboe

Her er twisten i scriptet, de har gått en ny og mer fargerik vei for å skape en spennende kontrast, og derfor har jeg spart dette kruttet. Som dere kan se av bildene trekker skiven inn blikket så mye at jeg nesten måtte dekke til safirglasset når jeg vurderte resten av 3 Timer Nord. Inspirasjonen her er fra havdypet vi i Norge kjenner godt, Nordsjøen. En hypnotisk dyp blå i ytterkant som lysner til mot senter av skiven i det som er en såkalt fumè-skive, kanskje det eneste grepet i nærheten av dagens trender, og også den eneste nostalgiske detaljen jeg har sett hos Linde Werdelin. Men nostalgisk på et følelsesnivå, ikke som en del av en vintageinspirert design som ofte forbindes med dette vakre lakkarbeidet. Dybdefølelsen er kraftig understreket av det intrikate geometriske 3D-mønsteret i skiven, og dette er en perfekt kontrast til det lyse, matte uttrykket i den sandblåste kassen.

Denne modige og gjennomtenkte kontrasten i formspråket gis et ekstra nivå ved polerte applikerte indicer med Super-Luminova, og polerte sverdformede visere. 3 Timer vil her si at det er en GMT, en ekte sådan med egen innstilling av den tydelige pilformede ekstra viseren som i lenge er strukket helt ut mot kanten av skiven for å bedre kunne avlese tidssone nr2 på bezelen. Bezel er i samme sandblåste finish som kassen, med inngraverte tall i LW’s egen skarpe sci-fi inspirerte font og en 24-timers visning. Den eneste kritikken her er kanskje bezel med sorte tall og ingen lume, men om du holder deg til til to tidssoner kan du allikevel lese tiden kun med posisjonen av GMT-viseren.

Under et minimalistisk forsenket baklokk sitter det velkjente ETA 2893-2 GMT-verket vi alle kjenner som en solid arbeidshest, med en middels 45 timers gangreserve solid nok til å drive denne barske og eventyrlystne steinblokken av en klokke.

Foto: Thor Svaboe

Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke er en in-house fanatiker – selv om vi er på det sporet i 2020. Vi trenger ikke spole langt tilbake i historien for å se noen av de viktigste urene som Rolex Daytona drevet av innkjøpte verk og ebaucher fra andre og tredjehånds leverandører. Et urverk er noen ganger et kunstverk, det vet vi alle, men det er fortsatt en motor – med sin viktigste oppgave å være pålitelig og presis. Dette er spesielt viktig i et ur som har ekstremsport og ekspedisjoner som presets. Om jeg er pakket inn i Gore-Tex og ull i -28 grader C på en fjelltopp hadde jeg ikke nødvendigvis satt min lit til den to år gamle historien til et vakkert manufakturkaliber med 189 deler.

Konklusjon?

Å bære 3 Timer Nord fra Linde Werdelin er som å være sammen med den ene kameraten din, han som akkurat har kommet hjem fra å bestige Aconcagua-toppen i Argentina, evig solbrent og skjeggete og vil ha deg med på tur… Og i dette tilfellet sier jeg, ja.

Foto: Thor Svaboe

INTERVJU MED JØRN WERDELIN

TS: In a world of trend setting vintage design and sub 40mm watches, LW is a prime and refreshing example of big, bold hi tec modern design and material use. How conscious of a decision was your very modern take on the Wristwatch?

JW: Given the idea of combining a mechanical timepiece with attachable digital instruments we needed the cases to act as safe carriers for the instrument and a traditional round watch case wouldn’t be optimal for that. With a Danish cultural background for the functional it seemed appropriate to make something original, functional and authentic; plus something highly recognisable.

When we later developed the Spido and Oktopus cases the inspiration was directly from the mountain and sea universes – anti gravity and anti corrosion.

TS: Is your direct sales approach the way forward – and has this given you an advantage in the quiet Covid19-period?

JW: It has certainly proven a much better approach for us which is not to say it is the same for everybody. We like being in contact with our clients from early in the process of considering an LW and all the time while they own our pieces. We established our own pre owned platform for exactly that reason.

For sure the way that we think about our customers and generally behave meant that we didn’t have to change much because of the impact of the pandemic; but it was not because of the pandemic we changed – nobody could foresee that – it was more about finding an appropriate way of being.

TS: Being a Scandinavian I feel a sympathy and a connection to your pieces, are the bold lines based on your nordic roots?

JW: Absolutely – function and form, but we never tried to be Danish Design but more Linde Werdelin with a cultural heritage infused by Scandinavia and watchmaking.

TS: Linde Werdelin were at the cutting edge of watch retailing with your certified pre-owned selection. Is this something you will expand on, and is this an important part of the changeable future of watch retail?

JW: It is a crucial element to today’s watchmaking. As a watchmaker we need to supply our clients with exactly one piece less than the demand and pre owned has become such an important part of the market that few can afford to ignore it.

Harde fakta: