Spirit – årets viktigste serie for Longines, første Nordiske hands-on med hele serien.


Klokkeriet - Spirit – årets viktigste serie for Longines, første Nordiske hands-on med hele serien.

Den gyldne middelvei er sjelden det beste valget, og vi kjenner det engelske uttrykket «Jack of all trades – and master of none». Men noen ganger treffer akkurat dette perfekt, og er et modig valg av Longines med storsatsningen Spirit i det som er et følsomt marked i 2020.

Foto: Thor Svaboe

Spirit er en helt ny serie fra Longines, et merke vi som entusiaster kanskje kjenner best fra ytterpunktene Hydroconquest med skarpe moderne divere – og de pene urene i den historiske serien Heritage, som i år har hatt noen blinkskudd med sin perfekte vintageinspirasjon. Spirit tar inspirasjon fra luftens eventyrere, men er en stilren og moderne serie, uten å lene seg for skrått mot Vintage. For meg er dette forfriskende, i et marked hvor vi er på vei mot Peak Vintage. Jeg kan ikke argumentere med meg selv for sterkt da jeg er svært glad i disse mindre og perfekte urene, men her har vi hos Longines et helt nytt og sterkt uttrykk.

Jeg har hatt hele serien hjemme på besøk, og sitter igjen med et helt annet og mer fokusert inntrykk enn pressebildene gir uttrykk av. Kraftig moderne og stilrene ur, med akkurat nok spor av historie til å gi de en egen identitet og det friske pustet Longines trenger. Kasser og lenker minner kanskje mest om det sportslige og barske preget til Grand Seiko i form, mens pilotinspirerte urskiver kan sammenlignes med IWC eller den hakket mer vintagepregede Autavia-serien til TAG Heuer. Og med disse i bakhodet har vi kanskje med oss de beste elementene og et tydelig toolwatch-uttrykk. Med sin trehånds modell som nok blir bestselgeren har Longines holdt seg på en nesten perfekt 40mm diameter – med en 48mm lug to lug, så her har vi komfort i det virtuelle høysetet. Kronografen er en kraftigere kar – og en like klar vinner som sine slankere brødre, men på en annen arena.

40mm i sølvhvit, mørk blå og sober sort

Størrelsen på 40mm diameter med en ca 48mm lug – to lug er så nært perfekt man kan komme. Og Longines har forstått et like viktig aspekt av bærbarhet, som er tilstede her på samme måte som i en 41mm Hydroconquest jeg observerte det samme.

Foto: Thor Svaboe

Lugs er godt buet nedover, og kassens baklokk er diskret og flatt, så her sitter uret svært godt på håndleddet både med rem og lenke. Kassen er helbørstet, med en skarp og polert avfaset linje som følger hele lengden av kassen. Dette skaper et fint lysspill sammen med en smal bezel som også er avfaset og polert mot safirglasset, dette buer svakt og er i flukt med bezel. Selve toppen av kassen er konsentrisk børstet på en måte som tilsier en langt høyere pris enn dette pilotinspirerte kronometeret kommer på, mens sidene har en jevn horisontal børstet flate. På alle tre modellene har vi valget mellom lenke og lærrem. Lenken er pent avrundet i alle ledd, sveitsisk i sin stramme toleranse – og gir oss en inntrykk i design mellom Grand Seiko og Speedmaster, med sin klassiske 3-links design med smale polerte kanter på midtleddet. Lenken er lett og draperer pent rundt håndleddet sammen med den velformede kassen.

Foto: Thor Svaboe

Personlig liker jeg godt det kraftige verktøyfokuset det børstede stålet gir sammen med de små men nødvendige polerte detaljene som skaper liv med et diskrèt lysspill. Disse på lenke vil være en sterk selger for Longines i år, for de treffer et perfekt midtpunkt mellom skarp design, tidløs nostalgi uten å være en homage til en spesiell modell i katalogen. Dette liker vi svært godt.

Urskivene er preget av forseggjorte detaljer og et spill i materialitet og nivå som vil gi deg mye glede over tid, en fokus på applikerte detaljer og de små detaljene som vil få blikket til å hvile selv etter lang tid på armen. Og vi har et valg mellom diskret monokromt fargespill eller en dristigere dyp blå, mens enkelte friske detaljer går igjen.

Det er mye å se på, men allikevel klarer Longines å holde en liten diameter svært ryddig og lesbar, som hører hjemme i et ur med fokus på inspirasjon fra luftfartens verden. Kan man få til dette og allikevel et ur som kan være både dressy og et nyttig verktøy? La oss dissekere detaljene i urskiven, som også her er et nytt design for Longines. Inntil en polert rehaut ligger en minutt/sekundkrans som har en pen indre polert ramme, og diamantformede applikerte lume-indicer for timene delvis skåret inn i denne kransen, det legger listen høyt for detaljarbeidet videre i en forseggjort urskive. Urskiven ligger senket under denne, og har kraftige applikerte tall med polert ramme og fylt med Super-Luminova for høy lesbarhet, i en kraftig tidløs font. De klassisk sverdformede viserne er godt fylt med lume, og min favoritt er den fine sekundviseren som gir et friskt fargeinnslag. Den har en pen motvekt, mens selve formen er eksakt og nåleformet, men den siste tredjedelen skarpt rødlakkert, med diamantformen fra indicene plukket opp igjen som en lollipop og fylt med Super-Luminova. Sekundviseren er eksakt tilpasset minuttsporet og går over denne med en hårsbredd igjen før den toucher rehaut, en nydelig og eksakt detalj som varmer et horologisk hjerte.

Foto: Thor Svaboe

Med eller uten lenke har vi tre valg: Den sobre sorte versjonen, som gir kanskje det mest understrekede vintagepreget på en mørk brun rem med hvit søm. Den dressy blå sunrayskiven gir deg en frisk farge og spennende kontraster mot indicer og tall,, mens min favoritt er kanskje den klassisk sølvhvite. Her har urskiven en ekstra forseggjort detalj, i en såkalt grattè eller lett ruglete tekstur i overflaten, som gir et klassisk utgangspunkt, men fascinerer ved nærmere øyesyn og gir skiven enda et aspekt av kompleksitet. Alle tre har et matchet datovindu klokken tre, og alle har den samme vinnende rød sekundviseren som et vinnende kort i ermet.

Konklusjon? Et ur i perfekt størrelse som passer alt, slank kasse, detaljer godt over prisnivået, og sist det vi finner under et pent dekorert baklokk: Her finner vi et ETA-basert Longines L888.4 kronografsertifisert automatisk urverk. L888.4 har i tillegg en lang 64 timers gangreserve med en silikonfjær, så dette er et moderne og velregulert urverk og nok en fjær i hatten for dette som er en sterk avslutning på 2020 for Longines.

Harde fakta:

42mm Kronograf

42mm er en god størrelse for en kronograf, jeg er personlig en stor tilhenger av smalere diametere, men en kronograf er et funksjonelt verktøy , enten du tar tiden på en nedstigning fra en fjelltopp, som en uvurderlig backup som pilot, eller mer dagligdagse oppgaver.  Mye informasjon skal vises på urskive og registre – og da blir det mer lettlest med 42mm enn hos dagens populære 38-40mm vintage reinkarnasjoner, så ærlig kan jeg være. Denne har en kraftig tykkelse på 15mm og en rett over 50mm lug-to lug, så du vil alltid føle at uret sitter på armen, men med de rene linjene Spirit spiller med er det utelukkende hyggelig å vite at verktøyet er på plass.

Foto: Thor Svaboe

I skiven har vi i likhet med de andre et tydelig pilotpreg, og det samme utgangspunktet i en pent innrammet minuttkrans i ytterkant, og detaljerte romertall. De 5 klassiske stjernene har flyttet under den bevingede logoen kl12, og vi har de tre klassiske kronografregistrene. Disse er sirkelbørstet i mønster, nedfelt og med en smal polert innramming som i den blå sunrayskiven justerer opp utseendet på dressy-skalaen med flere prosentpoeng. Pilotpreget er i denne mørk blå understreket ekstra godt ved de lesbare klassiske hvitlakkerte viserne, samme friske røde tupp på sekundviseren som her også er gjentatt i to av registrene. I motsetning til de mindre kronometrene er denne en pre-production modell med plombert verk, men både krone og pushere opererer akkurat like sveitsisk og finmekanisk som – nei faktisk mer enn forventet. Datoen klokken halv fem er pent plassert og 100% nødvendig i dette pilotverktøyet fra Longines.

Foto: Thor Svaboe

Om noe her enda tydeligere enn i de mindre modellene får vi en spennende juxtaposition av barskt verktøy og presise polerte detaljer, noe som er ekstra tydelig i denne dypt blå utgaven. Detaljene i kassen er de samme som i 40mm-utgaven men som et mer veltrent søsken. Den kraftige pilotinspirerte polerte kronen spiller godt samme med pusherne til stoppeklokken, selv om siden ikke blir slankere av å være loddrett, men pent børstet og perfekt innrammet av den smale eksakt avfasede og polerte profilen som løper hele lengden av kassen. Detaljene fanger blikket, og lysspillet fra polert avfaset kant av lugs og kasse sammen med de samme polerte lenkedetaljene som den mindre broren med slank og skarp bezel, gir det lille ekstra. Det lille ekstra som gjør at kronografen gjerne også liker seg under en pen skjorte om du får plass. Ironisk nok virker smale håndledd på 16-17cm for blygt utstyrt til et kraftig sportsur, men fordelen er mer luft under skjortemansjetten for de som liker kontrasten av dressjakke og verktøy i børstet stål, i en tid hvor dressklokkene har havnet i kulissene..

Harde fakta: