Type 20/21 – Kjært barn har mange navn


Klokkeriet - Type 20/21 – Kjært barn har mange navn

Det har spesielt disse klokkene som ble brukt av piloter i etterkrigstiden. Om det er en Breguet, Dodane eller Airain har de en ting til felles. Skiven er signert med Type 20 eller 21.

Dette var i sin tid et skreddersydd verktøy for piloter i aktiv tjeneste, men de ble også solgt til sivile, da uten «Type 20» på skiven.

Det er helt klart et ur som skiller seg ut fra andre fra samme tid. Type 20/21 urene er populære blant samlere og spesielt interesserte. Helt nylig, har det kommet nyhet om reedition av Airain sin modell. Denne skal vi snakke om litt senere.

Hva som gjør en Type – Type 20/21?

Type 20/21 sin karakteristiske utseende består av en håndfull likheter under forskjellige navn.

Klokken har en sort skive, med gule – ofte patinerte gulgrønne med radium påmalte arabiske tall som er tydelige å lese. Den gule time og minuttviseren er lange og smale som gir en sterk kontrast til den sorte skiven.

Klokken har også to subskiver med hvite visere, i perfekt symmetrisk plassering på tallskiven.

Størrelsen på kassene uansett produsent er standard 38mm x 14mm.  Ut fra dagens standard er dette relativt en mindre størrelse, men på den tiden unormalt stort – ikke for hvermann. På de fleste modellene har kassen har også en 12 timers bezel som er justerbar i begge retninger.

Type 20 kom på 1950-tallet. Det var seks produsenter av disse urene: Breguet, Auricoste, Vixa, Dodane og Airain.

Kronografene var endel pilotens verktøy i cockpit og måtte ha den mest ulitimate funksjonalitet og ypperste presisjon.

I tiåret etterpå, på 60-tallet kom modell Type 21 som var en forbedret versjon av Type 20. Denne var mer presis.

Type 20/21 måtte fungere presist. De måtte holde tiden så nøyaktig som mulig med en nøyaktighet innen 8 sekund per dag og ha en power reserve på mer enn 35 timer.

En annen avgjørende funksjon som ble etterspurt var fly-back funksjonen. Fly-back gjør det mulig å resette (retour-en-vol) kronografen øyeblikkelig uten å måtte stoppe for så resette.

Denne funksjonen gjør at piloten kun trenger å trykke på den nederste pusheren.

Da unngår man å måtte trykke på den øverste for å stoppe kronografen – for så trykke den nederste pusheren for å resette og trykke for å starte igjen. Hele maskineriet består av et Valjoux 222 verk.

De mest ettertraktede

Jeg har aldri hatt glede av å eie en av disse selv, men jeg har vært nær på å kjøpe en flere ganger. De dukker regelmessig opp på eBay i en eller annen form. Alt fra deler, vrak til urørte eksemplarer.

Prisene fyker i været om de har det lille ekstra. De mest ettertraktede Type 20/21 kronografene har FG nummer gravert inn på baklokket eller CEV.

FG – står for: Fin de Garantie. Altså slutt på garanti. Eks: FG 9 3 61 – Tallene står for dato og årstall. 09.03 1961. Altså datoen for garantien når service går ut. Dette nummeret ble stemplet av militære urmakere hver gang de var på service.

Hver Type 20/21 som var i militær tjeneste ble testet for presisjon og overhalt slik at de holdt målene til det Franske luftforsvaret. Det samme gjaldt kronografene med inngraveringen: CEV fra Centre d’essais en vol (French Flight Tests Center).

Det som skiller en sivil fra en militær Type 20/21 er FG-nummerene bak på kassen.

Det viste at klokken hadde vært trofast i militær tjeneste. I de fleste tilfeller ble mange av kronografene brukt i militær tjeneste helt fra midten av 50-tallet helt opp til 80-tallet. De fleste av dem ble erstattet med enklere Quartz modeller. 

Ukjente franske produsenter

Type 20/21 mange forskjellige franske produsenter og listen er lang: Vixa, Chronofixe, J. Auricoste, Airain, Dodane til den mer kjente Breguet.

Fellesnevneren for alle er at det ikke ble produsert mange av dem. De er veldig populære blant samlere, og kan fort eskalere til høye summer når de kommer på auksjon.

Likevel er det stor prisforskjeller her også. En Breguet Type XX selges for langt mer enn en Chronofixe Type 20. Dette har selvfølgelig med at merkevaren Breguet har et helt annet renommé enn en ukjent fransk produsent, som etter dagens målestokk ville gått under et microbrand.

Den franske produsenten, Dodane var en av de største leverandørene av Type 20/21 modellene. De finnes det langt flere av, både sivil og militære versjoner.

Type 20 i rommet

I 1979 godtok Sovjetunion at Frankrike skulle ha kosmonaut ombord i den Sovjetiske romstasjonen Salyut-7. The National Centre for Space Studies I Frankrike mottok 413 søknader, som ble redusert til 72 der fire av dem ble kandidater for romferden.

Sommeren 1980 ble to piloter fra det franske luftforsvaret plukket ut. Det ble Jean-Loup Chrétien og Patrick Baudry.

Baudry ble senere valgt til en romferd med Space Shuttle i 1985. Under trening og forberedelser som kommende astronaut hadde Patrick Baudry en rekke ulike klokker på armen. På bildet ser vi Baudry til høyre. Han har på seg en Type 20/21 kronograf. Den er lett gjenkjennelig på sitt distinkte utseende. Ut fra utseende på klokken ser det ut som en Dodane eller Airain med første øyekast. Bildet er tatt mellom 1980-1981. Det er ganske så naturlig at en tidligere jagerflypilot tar med seg sin trofaste kronograf med på ferd i verdensrommet, som tidligere astronauter har gjort før han.

Airain Type 20 Re-edition – Comeback!

Nå i desember kom gladnyheten jeg har ventet lenge på. Her har de virkelig satt seg ned å gjort god jobb. I likhet med Breitling Navitimer 806 sin re-edition, har Airain tatt avgårde i samme retning. Airain har fått sin gjenoppståelse – sitt comeback.

Det kan vi takke den nederlandske klokkeentusiasten og entreprenøren Tom van Wijlick. (Lebois & Co).

Lebois & Co ble grunnlagt av Raymond Dodane, fra urmakerfamilien Dodane. De skal nå produsere den ikoniske Airain Type 20. Nederlenderen har kommet med planer om å gjenskape flere historiske klokkemerker og er på utkikk etter andre utdøde klassikere.

Re-edition av Airain Type 20 er så identisk den originale som det er mulig å komme. Den er tro til sine originale røtter. Her har Wijlick dyttet på grensene og fått laget en klokke som vil selge. 

Klokken har sin 1950-talls form i både design og kasse form. Den har de velkjente lugsene som står i en svak vinkel og den tydelige instrumentaktige skiven.

Alt har blitt tatt hensyn til hver minste detalj. Kassen har en kombinasjon av børstet og polert stål, soppformede pushere, stor usignert krone. Kassen er med et snev modernisert til dagens standart. Den er 39,5 mm istedenfor 38mm. Dette er pågrunn av det moderne manuelle verket på innsiden av klokken.

Baklokket har skru-inn fatning med de samme markørene som på 1950-talls modellen. Klokken har til og med pleksiglass, ikke moderne safir. Akkurat som originalen og gir masse sjarm.

Skiven er gjenskapt til hver minste detalj med de store arabiske tallene. De er glasert med hånd malte Super-luminova lume i beige farge. I motsetning til den orignale som har grønn lume av radium.  

Den andre forskjellen er antall Jewels signert på skiven. Nå står det 28 rubis istedenfor 17 som stod på den originale klokken.

Teknisk spesifikasjoner (re-edition):