Optura – et nirvana for en Seiko-nerd


Klokkeriet - Optura – et nirvana for en Seiko-nerd

Har du lurt på hvor din Seiko-klokke havner når du leverer den på service? Hvem er det som får din kjære Seiko til å gå som en drøm igjen?

Bli med til Optura og deres serviceavdeling i Tønsberg. Der finner vi fire hyggelige urmakere og et imponerende delelager. Visste du at de sitter på tusenvis av Seiko-deler? Også til vintage?

Urmaker William Torgersen. Foto: Håvard Flaatten

Gjør det meste

-Vi gjør det aller meste av reparasjoner selv her på huset. det er kun enkelte Grand Seiko jobber som blir sendt ut av landet. Det er mye Seiko-service, men vi har også all reparasjon og service på alle merkene Optura selger som blant annet Maurice Lacroix, forteller verkstedleder Pål Thorleif Tollefsen.

ML inne for full service og polering. Foto: Jarl Rehn-Erichsen

I tillegg tar de service for Optura i Sverige, Danmark og Finland. På toppen av tar de også service på andre merker som Optura ikke selger selv. Det er snakk om en anselig mengde klokker som kommer innom arbeidsbenkene i løpet av et år.

-I løpet av et år tar vi service på mer enn 5.000 klokker, forteller Pål. De fire urmakerne har med andre ord mer enn nok å gjøre. Jobbene står i kø.

Verkstedsleder Pål Thorleif Tollefsen og Klokkeriets Jarl. Foto: Håvard Flaatten

Grand Seiko har blitt viktig

Det er ikke så mange år siden Grand Seiko var lite kjent i Norge. Det har virkelig endret seg de siste årene. Nå er Grand Seiko blitt en alvorlig konkurrent i luksusklokke segmentet. Det merker de på verkstedet også.

-Ja, GS-salget har tatt seg opp veldig. Det er en kundegruppe som også stiller høye krav til arbeidet som blir utført på verkstedet. En som kjøper Grand Seiko gjør et bevist valg, og vet å sette pris på den ekstreme finishen, forklarer Pål.

Closeup. Foto: Håvard Flaatten

Noe GS-arbeid gjør de selv, mens andre jobber blir sendt til Seiko i Nederland eller Japan. Turnover er imponerende rask med fire uker for service i Nederland, og åtte uker fra GS i Japan. Sammenliknet med en del Sveitsiske luksusmerker er dette meget bra.

Eldre Seiko trykktester til 1000 meter. Den er fortsatt i bruk. Foto: Jarl Rehn-Erichsen

-Vi får også inn en god del vintage Grand Seiko og King Seiko. Her tar vi det meste av arbeidet selv. Vi har en del deler til både GS og KS. Noen jobber må vi dessverre si nei til.

Som offisielt Seiko service senter så må vi holde en gitt standard på vårt arbeid. Det betyr at vi ikke kan improvisere å få til å fungere på måter som ikke er originalt. Da må vi takke nei til jobben.

-Flere vintage Grand Seiko blir sendt til Japan for restaurering. De kommer tilbake i helt fantastisk stand og går like bra som nye, legger han til.

Ren service på vintage GS og KS tar de flere av. -Det er fantastisk kvalitet på de gamle verkene. Delene bare smetter på plass under servicen og de går utrolig bra, forteller han.

Klokkekarusellen er viktig for å sjekke en klokkes gang, både før og etter service. Foto: Håvard Flaatten

Vintage ingen hindring

Vintage klokker er mer populært enn noensinne. Det merker de også hos Optura. Stadig flere klokkesamlere tar vare på sin vintage Seiko. I tillegg til GS og KS kommer det inn en rekke andre vintage modeller.

De skrur også på de klassiske vintage kronografene med automatiske 6138 og 6139-verk. Det er ikke så mange urmakere som vil ta service på de. Det er ikke lett å finne deler lenger, mens hos Optura har de en, i vintage Seiko sammenheng, ikke ubetydelig skatt. De har nemlig tatt vare på det meste av deler opp gjennom flere tiår med Seiko salg og service.

Nydelig vintage panda-skive. Foto: Jarl Rehn-Erichsen

Delelageret inneholder enorme mengder vintage Seiko-deler. Og de har system på det eller meste. Det er fortsatt søkbart noe som er intet mindre enn imponerende.

Hvis du har behov for et spesielt mineralglass som er vanskelig å oppdrive, så kan de lage et til deg.

– Vi har utstyr til å slipe glass på mål, vi kan også lage fasetter om du har behov for et slikt glass, forklarer han, vi lodder også på nye tallskivepilarer på tallskiver hvor pilarer er knekt. Dersom skiven ikke er å få tak i lenger så kan den i mange tilfeller repareres.

NOS bezel sa du? Ett øyeblikk….

Pål viser gjerne frem delelageret. Det er utrolig artig å se skuff etter skuff med sirlig sorterte og nummererte deler. Her er det mye fra 80- 0g 90-tallet, men også noe eldre deler finnes.

Hos Optura har de mengder med gamle Seiko-deler. Foto: Jarl Rehn-Erichsen

-Før i tiden var det slik at man som importør måtte ta inn komplett med deler til alle Seiko-modellene ble solgt i landet. Det ble mye deler. Slik er det ikke i dag da det meste er på sentrallager i utlandet, forklarer Pål.

Tid for å la Pål få en liten test. Jeg har en relativt uvanlig Seiko diver fra 1987. Den er verdt å ta vare på da den har en spesiell skive fra America Cup seiling i fra Freemantle i Australia. Den har nok vært med på en del røff seiling for pepsi-bezel var meget slitt. Kunne kanskje Pål ha en på lur? Et drøyt år med Ebay og Google-søking hadde så langt ikke gitt resultat.

-Det er godt mulig vi har bezel til den. Hva er ref.nummer, spør han.

-Det er 8123-610A, forteller jeg optimistisk.

-Hm, jeg finner den ikke på ref.nummer. Vent litt…..

Et søk på ref.nummeret hos Seiko i Nederland gir et treff, men der står det at delen er utgått for lenge siden. Søket gir Pål et delenummer som han kan bruke i et nytt søk i Opturas database. Det gir et treff…

-Vi skal ha den på lager.

Bingo! Her er riktig bezel fra tidlig 80-tallet. Foto: Jarl Rehn-Erichsen

Ute på delelageret finner han raskt riktig skuff, og snart riktig rom i skuffen. Der ligger det flere små papirkonvolutter med Seiko-logo.

-Er dette riktig bezel?

Ut av den lille konvolutten sklir det en helt ny pepsibezel. Glansen i fargene er fortsatt som da den ble lagt der for nærmere 40 år siden.

Like fin som den dagen den ble lagt i konvolutten for snart 40 år siden. Foto: Håvard Flaatten.
1987 Americas Cup Seiko SQ 100 med ny bezel. Foto: Jarl Rehn-Erichsen

Ja, det er riktig bezel. Delenummeret stemmer det jeg har funnet ut etter utallige Google- og forumsøk. Endelig får min vintage Americas Cup diver en etterlengtet ansiktsløftning.

At de hadde, ikke bare en, men en liten bunke nye bezel, til en ganske uvanlig 38mm quartzdiver fra tidlig 80-tallet, er imponerende. Det er utrolig hva en ny bezel kan gjøre med en sliten diver.

Foto: Jarl Rehn-Erichsen

Manglende rekruttering

I dag er det fire ansatte på verkstedet til Optura. Det er tre urmakere, William Torgersen, Rasmus Sannum og Ellen Thode Henriksen, i tillegg til Pål som leder avdelingen. Selv forsøker han å skru så mye han får tid til. Arbeidsmengden er stor.

– Vi vurderer om vi skal ta inn en lærling. Vi har hatt flere lærlinger tidligere, forteller han.

Pål ønsker seg en annen utdanning for urmakere enn det er i Norge i dag. Nå er det kun på Kongsberg det er utdanning, og det er kun ett år. Elevene får egentlig bare en grunnleggende innføring i faget. Resten er det meningen at de skal lære ute i bedriftene som urmakere.

Han oppfordrer bedrifter til å ta inn lærlinger. Urmaker er nå blitt et verneverdig fag og vi har et ansvar for rekruttering i bransjen.

-Vi bør få et tilbud på lik linje med for eksempel Sverige. Der er det tre-åring urmakerutdannelse. Det er et skrikende behov, avslutter han.

Pål liker å skru når han tid. Tilsammen er de fire på verkstdet til Optura. Foto: Håvard Flaatten.